Одухотворяване на храненето

Ученията на Бхагавад Гита за избор на най-добрата храна за тялото, ума и духа 

Всяка от трите категории хора предпочита една от трите вида храни.

      Храните, които осигуряват дълголетие, жизненост, търпеливост, здраве, добро настроение и апетит, и които са вкусни, леки, пълноценни и усвоими за тялото, са желани от хората с чисти умове (сатвичните хора).

    Храните, които са горчиви, кисели, солени, твърде горещи, пикантни, тръпчиви и люти, са предпочитани от раджастичните хора, те причиняват страдание, тъга и болести.

Храните, които нямат хранителна стойност, които са безвкусни, разложени, престояли, мръсни, представляващи остатъци, са харесвани от тамастичните хора.

Бхагавад Гита 16: 7-10

  Всяко действие на човек показва неговото ниво на духовна еволюция. Храната, към която той е естествено привлечен, и неговото вродено отношение към различните му задължения в живота показва какво доминира в него – саттва, раджас или тамас.

Важно е това, което ядем, защото от него има последствия както на физическо, така и на умствено ниво. Телесните клетки са изградени от храна; умът също е повлиян от качеството на гуната, присъща на всички субстанции.

Съвременните учение са анализирали ценността на храните съгласно техните физически качества и това как въздействат върху тялото, но йогите, които още от древни времена са се задълбочили в духовната наука за храненето, считат че от вибрационната природа на храната зависи дали тя ще бъде полезна, стимулираща или вредна. Такава класификация, дадена от йогите, започва с основната истина, че всички неща са произлезли от Бог и са материализации на Неговото интелигентно, вибриращо, творящо съзнание. Проявените обекти от началото на своето съществуване са подложени на метаморфози под влияние на взаимодействащите си саттва, раджас или тамас качества на Природата. Тези три гуни изопачават чистата Космична Вибрация в ограничено многообразие, характеризиращо се с различни степени на издигащо, активизиращо или неутрално качество.

Различните скорости на вибриране се сменят една с друга, когато си взаимодействат. Целта на йогина е да се пречисти от наслоенията чрез подхранване на сатвичните си качества посредством взаимодействието с тези външни и вътрешни проявления, които са чисти и духовно извисяващи. Той осъзнава, че дори храната, която яде, а също и начинът, по който я приема, си имат своите благотворни и вредни последствия не само върху тялото, но също и върху съзнанието, в зависимост от вибрационното качество на тези храни.

Правилността на храненето е сама по себе си обширна тема, която пленява мнозина “здравни маниаци” – често в тяхна вреда. Гитата в тези прости стихове предлага кратки и разбираеми насоки за определяне на духовните или недуховните качества на храните. Това дали храната е полезна или вредна на вибрационно ниво, отговаря на хранителния й ефект по отношение на здравето.

    Сатвичните храни, изобщо, са сладките пресни плодове и зеленчуци (сурови или подходящо приготвение), пълнозърнести, зърнени и бобови храни, пресни млечни продукти, ядки, естествени подсладители като мед и минимално рафинирана захар и незначителни количества мазнини само от млечен и растителен произход. Готвените храни трябва да бъдат комбинирани и обработвани по начин, който запазва или увеличава хранителната им стойност. Те трябва да бъдат вкусни, умерено подправени, естетически приятни за окото и в усвоима за организма форма.

Вибрационната хармония и балансираната хранителна стойност на сатвичната храна – възпираща всяко изкушение за лакомия или преяждане – осигуряват не само добро здраве, жизненост и дълголетие, но също въздействат върху ума, правейки го спокоен, удовлетворен, бодър, склонен кум доброта и духовно извисяване.

Осъзнавайки, че храната, процесът на хранене и човекът, който се храни, са проявления на Духа, сатвичният последовател счита своето хранене за форма на яджина (религиозна жертва или предлагане). Когато е възможно, той се храни мълчаливо с вглъбени мисли, в тиха, спокойна атмосфера. Той започва храненето си с молитва, като например следната:

Небесни Татко, приеми тази храна; направи я свята. Нека никаква лакомия не я осквернява! Храната идва от Теб; и тя е, за да поддържа Твоя храм. Одухотвори я! Духът при Духа отива. Ние сме листенца на Твоето проявление; а Ти си Цветето, Неговият Живот, красота и очарование. Завладей душите ни с благоуханието на Твоето присъствие.

Раджастичните храни са тези, които прекалено стимулират както жизнената сила в тялото, така и ума и сетивата. Всички тези стимуланти не са изцяо “лоши”, за да се избягват фанатично. За обикновения физически активен човек е необходима умереност. Реакцията на небцето при горещо, пикантно, солено или друг силен вкус на най-раджастичните храни е показател за тяхното стимулиращо качество.

Яйцата се считат за раджастични; също и някои меса (риба, птиче месо и агнешко) – най-малко вредните от месните храни. Преяждането, както и всички храни, прекалено стимулиращи жизнените сили, които подхранват сетивата и нервната система, трябва да се избягват, защото те причиняват дискомфорт и болести в тялото и умствена възбуда и страдание.

Описанието в Гитата на тамастичните храни е схематично. Видно е,че дори сатвичните или стимулиращите здравето раджастични храни стават тамастични, когато променят свойствата си чрез неподходяща обработка (или консервиране). Тамастичната категоризация подчертава също вредните последствия от нарушаване законите на хигиената. Тамастичното хранене се отразява лошо върху тялото и ума и заглушава всички пориви за духовно развитие.

Сред най-тамастичните храни, консумирани в съвременното общество, са животинските меса от висши форми на живот, особено говеждо, свинско и продуктите от тях. И химически, и вибрационно те са изключително вредни за тялото и духовната природа на човека.

Всяка консумация, вредна за тялото, е вредна също и за умственото и духовно благополучие; и обратно, храните, които причиняват неблагоприятна умствена или духовна реакция, са вредни и за физическия организъм.

                        Из “Бог разговаря с Арджуна: Бхагавад Гита”

                                   От Парамаханса Йогананда

Submit to StumbleUponSave on DeliciousShare via email